Ile kosztuje udział w rajdzie rangi Mistrzostw Polski? – Co trzeba mieć, aby myśleć o starcie w Mistrzostwach Polski?
Aby zacząć liczyć, ile kosztuje udział w rajdzie, musimy wspomnieć najpierw o rzeczach jakie pojawiają się jeszcze przed podjęciem decyzji o starcie w danej imprezie. Mowa tutaj o elementach określanych jako wymagania określane przez regulamin RSMP lub HRSMP.
Przede wszystkim trzeba zacząć od auta, które różni się wyposażeniem od aut startujących w Rajdzie Okręgowym. Głównie chodzi o homologacje, a te w RSMP i HRSMP muszą być aktualne. Czyli fotele, pasy, system gaśniczy itd. muszą posiadać aktualną homologację FIA.
Oczywiście ubiór, również z aktualną homologacją FIA to podstawa. Taki ubiór możemy kupić, lub wypożyczyć od firmy wypożyczającej homologowaną odzież rajdową, na konkretne dni rajdu.
Do tego dochodzi licencja PZM, którą trzeba wyrobić poprzez spełnienie szeregu procedur.
Kiedy mamy już gotowy pakiet startowy, możemy liczyć koszt startu w jednej rundzie Mistrzostw Polski
Ile kosztuje udział w rajdzie? – Koszt 1 Rundy Motul HRSMP, 51 Rajd Świdnicki w klasie Open 2wd

Za przykład podamy koszt startu naszym Oplem Astrą zgłoszonym w klasie Open 2wd.
Na początek wpisowe – koszt jednego kilometra to 16zl. Rajd Świdnicki miał 132km oesowe, co daje wynik 2112 zł samego wpisowego. Dodatkowo, gdybyśmy chcieli pojechać odcinek testowy, musielibyśmy dopłacić jeszcze 500zl za udział w nim.
Kolejny koszt podobnej rangi, czyli kaucje Przy odbiorze administracyjnym, trzeba zapłacić:
- kaucję za GPS 200zł (zwrotna)
- 100zł za obsługę GPS (bezzwrotne),
- 100zł kaucja za park serwisowy (zwrotna).
Kolejny koszt to paliwo. Auto rajdowe zazwyczaj pali dokładnie tyle samo ile się mu wleje do baku.W naszym przypadku wyglądało to tak: zatankowaliśmy do naszego Opelka 65 litrów benzyny, co przy cenach na dzień rajdu dało około 430zl. Starczyło to na 395km rajdu, w tym 132km oesowe tak zwanej jazdy na ostro. Nie możemy także zapomnieć o kosztach paliwa do samochodu używanego podczas zapoznania, co w naszym przypadku wyniosło kolejne 200 zł
Ze względu na to, że byliśmy „lokalesami”, odeszły nam koszty noclegu. Inaczej trzeba by doliczyć koszt noclegu od 100zł wzwyż za dobę od osoby (w zależności od miejsca zakwaterowania). Licząc rajd z zapoznaniem, trzeba by policzyć minimum trzy dni , czyli około 600zl za samą załogę, czyli kierowca i pilot. Jeżeli nasz zespół to również mechanicy, to koszty zakwaterowania automatycznie się zwiększają.
Serwis, czyli bieżące naprawy oraz obsługa samochodu w trakcie rajdu, można to podzielić na dwie opcje:
- Serwis samemu, który nic nie będzie kosztować, tylko własne zaangażowanie pomijając oczywiście sprzęt na jakim pracujemy w trakcie rajdu. Nikt z pewnością nie podaruje Ci go za darmo, jednak koszty te z pewnością są mocno rozłożone w czasie, ale to również kwestia indywidualna.
- Wynajęcie profesjonalnych mechanika/ów, co musi się liczyć z dodatkowymi kosztami. Konkretnie to „dniówka” mechanika, która zaczyna się od 200 zł wzwyż, oraz do tego wspomniane wcześniej zakwaterowanie zakwaterowanie.
51 Rajd Świdnicki – Podliczenie kosztów
Nasze realne koszty:
- Wpisowe – 2112 zł
- Obsługa GPS – 100 zł
- Kaucja za GPS – 200 zł (zwrotna)
- Kaucja za park serwisowy – 100 zł (zwrotna)
- Paliwo do rajdówki – 430 zł
- Paliwo do samochodu na zapoznanie – 200zł
Razem: 3142 zł z czego 300 zł zwrotne
Koszty jakich udało się uniknąć:
- Wpisowe za odcinek testowy – 500 zł
- Nocleg dla pilota i kierowcy – min 600 zł na 3 dni
- Koszty wynajęcia mechaników (przykładowo 2 osoby) – min 800 zł za 2 dni rajdu
- Nocleg dla mechaników – min 300 zł za 3 dni
Razem: 2200 zł
Ile kosztuje udział w rajdzie cyklu HRSMP, a ile w RSMP lub Tarmac Masters?
Co do konkretnych technicznych różnic w cyklach RSMP i HRSMP, to my nie widzimy żadnych znacznych. Może jedną, a konkretnie fakt, że HRSMP startuje 20min po RSMP. Minus jest taki, że kibice często nie czekają do końca i schodzą z odcinka. Długość odcinków specjalnych jest taka sama, więc skoro nie widać różnicy to po co przepłacać 😉
Koszt jednego kilomertra oesowego w RSMP w klasie Open 2 wd to 23zł, tymczasem w tej samej klasie w HRSMP 16zł. W przypadku RSMP najtańszą opcją jest start w klasach HR2, HR3, HR4, HR5 gdzie za kilometr trzeba zapłacić 18zł, natomiast w HRSMP najtaniej wychodzi start w klasach 1,2,3,4 gdzie koszt kilometra to 13zl.
Najbardziej kompaktowym rozwiązaniem jest udział w rajdzie okręgowym np. cyklu Tarmac Masters, jednak jest to już ranga niżej niż wspomniane wcześniej Mistrzostwa Polski. Formuła zawodów zamyka się w dwóch dniach, zazwyczaj sobota-niedziela, jednak długość odcinków specjalnych to maksymalnie 50 km, więc kiedy policzymy koszt kilometra oesowego to już robi się drożej, bo wychodzi 24zł km.
Koszty startu w rajdzie – Kto w naszym zespole je pokrywa?
Dzięki naszym sponsorom:
- Barber King – Fryzjer męski Wałbrzych
- Mikar – Szkoła Jazdy Świdnica,
- Skip-Max – Wynajem kontenerów na odpady
Nasze koszty startów są mniejsze. Mimo wszystko jednak część z nich pokrywamy z własnej kieszeni, co mimo pomocy partnerów jest sporym wydatkiem. Dodając do kosztów startów jeszcze inne koszty, jak przygotowanie samochodu, lub start w innych zawodach w formie treningu, to robi się dość spora suma.
Jedno jest na sto procent pewne – żeby zbudować piękny dom, trzeba przestać jeździć w rajdach. 🤪 Dlatego na razie nie planujemy żadnej budowy 🤣 Remont kuchni to na chwilę obecną max, na co nas stać, o ile oczywiście nie przyjdzie jakaś niespodziewana paczka z częściami do naszego Opla. 🤣
Ile kosztuje start w rajdzie? – Podsumowanie
Podsumowując start w rundzie Mistrzostw Polski to znacznie większe pieniądze niż te, przy startach w rajdach okręgowych. Jednak jeżeli spojrzeć na to z drugiej strony to Rajdy Okręgowe są rozgrywane częściej niż Mistrzostwa Polski. Może się wówczas wydawać, że koszt jest mniejszy. Na Mistrzostwa Polski trzeba wydać jednorazowo więcej pieniędzy, ale za to w jeden weekend jedziemy zawody porównywalne do dwóch i pół rajdu okręgowego. Jednorazowo jest to większy wydatek, ale w efekcie końcowym raczej tańszy i z pewnością bardziej wydajny, pod kątem jeżdżenia.
Oczywiście trzeba pamiętać, że w każdym przypadku koszty są inne. Startując innymi autami, mamy zupełnie różne zużycie opon, zależne od mocy auta, czy też zużycie klocków hamulcowych lub zużycie paliwa. Można też oczywiście policzyć ilość wypitej kawy czy zjedzonej kiełbasy na serwisie😁. Jednak nam chodziło o przedstawienie kosztów, najbardziej możliwych do określenia.